آنچه خریداران و فروشندگان باید بدانند
اهداف خرید خانه در ایران معمولاً ساده است. آنها شامل عاشق شدن به خانه عالی، ارائه سریعتر و بهتر پیشنهاد نسبت به سایر خریداران و پذیرفته شدن پیشنهاد هستند. اما در بازار املاک و مستغلات امروزی ایران ، فروشندگان بیشتری انتخاب میکنند تا خانههای خود را با تاریخ پیشنهادی فهرستبندی کنند تا رقابت بیشتری ایجاد کنند و مقایسه پیشنهادات را بسیار آسانتر کنند. تاریخ پیشنهاد چیست و چه تاثیری بر خرید یا فروش شما دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب که توسط مشاورین املاک شوشتری گردآوری شده است ، مراجعه کنید.

تاریخ بررسی پیشنهاد چیست؟
تاریخ بررسی پیشنهاد یک روز برنامه ریزی شده است که فروشنده تمام پیشنهادات ارائه شده در خانه خود را برای فروش بررسی می کند. بهجای بررسی پیشنهادها به محض ورود، همه پیشنهادات یکباره و در همان روز بررسی میشوند. این بدان معنا نیست که یک پیشنهاد در این تاریخ پذیرفته خواهد شد – فقط بررسی شده است. همچنین به این معنی نیست که فروشنده باید به تاریخ پایبند باشد.
اگر یک پیشنهاد عالی قبل از تاریخ پیشنهادی که تعیین کردهاند ارائه شود، میتوانند آن پیشنهاد را بپذیرند و بقیه را بررسی نکنند.برای فروشندگان، یک تاریخ پیشنهاد به آنها امکان می دهد همه پیشنهادات را یکجا ببینند و هر کدام را با هم مقایسه کنند تا بهترین پیشنهاد را برای آنها بیابند.
همچنین این فرصت را برای خریداران در تهران بیشتر فراهم میکند تا خانه را بگردند و پیشنهاد ارائه کنند. اغلب اوقات، خریداری که ابتدا یا زودتر از آن خانه را مشاهده کرده است، پیشنهاد خود را دریافت کرده و قبل از اینکه دیگران حتی بتوانند خانه را بازدید کنند، میپذیرد.
ایجاد رقابت بیشتر بین خریداران
همچنین میتواند فوریتها را افزایش دهد و با ایجاد رقابت بیشتر به خریداران فکر کند که چندین پیشنهاد وجود دارد، که ممکن است اتفاق بیفتد یا نشود. برای خریداران در تهران ، یک تاریخ پیشنهاد ممکن است به آنها زمان مورد نیاز برای گشت و گذار در خانه، تصمیم به ارائه پیشنهاد و ایجاد استراتژیک بهترین پیشنهاد خود را بدهد که برای برنده شدن در یک جنگ پیشنهادی بالقوه مورد نیاز است – به خصوص در بازار داغ املاک و مستغلات.
برای فروشندگان: چگونه در مورد تاریخ بررسی پیشنهادات تصمیم می گیرید؟
زمانی که فروشنده تصمیم میگیرد همه پیشنهادات را بررسی کند، ممکن است عوامل زیادی تأثیر بگذارد. این تاریخ به عنوان تاریخ پایان پیشنهاد نیز در نظر گرفته میشود، زیرا در صورت پذیرش، ممکن است نتوانید پس از آن روز پیشنهادی را ارائه دهید. اگر فروشنده ای هستید که می خواهید از تاریخ بررسی پیشنهاد استفاده کنید، این عوامل را قبل از انتخاب تاریخ در نظر بگیرید:
- تاریخی که نماینده فهرست شما بر اساس شرایط بازار املاک و مستغلات توصیه می کند
- جدول زمانی حرکت ایده آل شما
- چند روز پس از فهرست کردن خانه شما
- زمان کافی برای گنجاندن حداقل یک آخر هفته است، بنابراین افراد بیشتری برای دیدن خانه وقت داشته باشند

برای خریداران: آیا باید پیشنهاد خود را قبل یا بعد از تاریخ بررسی پیشنهاد فهرست ارسال کنید؟
به عنوان یک خریدار در تهران ، میتوانید پیشنهادی را قبل، در یا بعد از تاریخ پیشنهاد فهرست ارسال کنید. گزینه مناسب برای شما به اهداف و جدول زمانی شما، شرایط بازار و میزان دوست داشتن خانه بستگی دارد (آیا حاضرید قمار کنید و احتمالاً خانه را به پیشنهاد قبلی از دست بدهید؟)
هنگام تصمیم گیری برای ارائه پیشنهاد، این مزایا و معایب را در نظر بگیرید.
به یاد داشته باشید، فروشندگان مجبور نیستند به تاریخ بررسی پیشنهاد پایبند باشند. اگر پیشنهادی دریافت کنند که نمی توانند قبل از تاریخ ذکر شده رد کنند، می توانند آن پیشنهاد را بپذیرند.مزایای ارسال پیشنهاد قبل از تاریخ بررسی، که به عنوان ارائه پیشنهاد پیشگیرانه نیز شناخته می شود، عبارتند از:
ممکن است رقابت کمتری داشته باشید زیرا سایر خریداران ممکن است تا تاریخ واقعی برای ارسال پیشنهاد خود صبر کنند. میتوانید از پذیرش پیشنهاد اولیه هر خریدار قبل از را به پذیرش آن ترغیب کنید.البته، ارائه یک پیشنهاد پیشگیرانه نیز دارای معایبی است. این شامل: شما باید پیشنهادی ارائه دهید که فروشنده نتواند پیشنهاد شما را بدون در نظر گرفتن دیگران رد کند.
اگر فروشنده از بازبینی آن قبل از تاریخ پایان پیشنهاد امتناع کند، میتوانید زمان را برای استراتژی کردن یک پیشنهاد اولیه تلف کنید. شما ممکن است بدون در نظر گرفتن اینکه آیا می خواهید آن خانه خاص را بخرید یا واقعاً قیمت فروش یا شرایطی را که عجله کرده اید می خواهید، پیشنهاد خود را عجله کنید.
ارسال پس از تاریخ بررسی پیشنهاد: مزایا و معایب
گاهی اوقات خریداران در ایران پس از پایان تاریخ پیشنهاد، پیشنهاد ارائه می دهند. در اینجا دلیل این است که می تواند یک مزیت باشد. اگر فروشنده هیچ پیشنهادی دریافت نکرد، خریدارانی که با تاخیر پیشنهاد میدهند، ممکن است بتوانند معامله خوبی دریافت کنند، زیرا فروشنده برای فروش با مشکل مواجه است. پیشنهاد شما با سایر پیشنهادهایی که دریافت می کنند خریداری نخواهد شد.

با این حال، این استراتژی ممکن است دوباره شما را گاز بگیرد. عیب اصلی ارسال دیرهنگام پیشنهاد در خانه این است: ممکن است فروشنده یکی از پیشنهادهای ارائه شده قبل یا در تاریخ بررسی را بپذیرد و ممکن است خانه را از دست بدهید – حتی اگر پیشنهاد بهتری داشته باشید. اگر تصمیم دارید پیشنهادی را با تاخیر ارسال کنید، باید آماده و مایل باشید که خانه را به پیشنهاد دیگری که به موقع ارسال شده است، از دست بدهید.